12 August 2014

Kahwin

Bila korang dah habis belajar, korang akan mengalami situasi di mana orang di sekeliling akan bercakap mengenai pasangan hidup. Soalan-soalan lazim yang akan ditanya;

"Bila nak kahwin?"
"Dah ada calon ke belum?"
"Dah kerja ni tak lama dah ni kan"

Bertuah untuk sesiapa yang dah ada perancangan ke arah itu, yang hanya tunggu rombongan masuk meminang je dah. Dan jadi kurang senang kepada orang yang tak tahu lagi hala tuju kehidupan untuk berumah tangga --- bila, dimana, dengan siapa? 

Macam aku, masih berkawan dengan lelaki yang sama yang dulu-dulu selalu menjadi topik aku mengarut dalam blog ni. Masih bertahan. Kami berkawan terlalu lama (end of this year, we are celebrate our 6th anniversary as a cheerful couple) dan orang sibuk tanya bila nak menamatkan kehidupan penuh scandal kami ini. Unfortunately, i dont know when it will be happen and i guess i will marry him when my bestfriend's child can walk (my bff not married yet, see how long i must wait to be a bride). Tetapi kita tak tahu perancangan Allah untuk kehidupan kita, ajal maut jodoh rezeki semua kuasa Tuhan. Who know ill getting married soon. 


Satu hari tu aku ada berborak dengan kawan-kawan ofis, topiknya "kahwin". Salah seorang akan tamatkan zaman bujangnya September ini. Aku yang seronok sangat dengan topik ni totally change to be a busy body person,macam-macam tanya;

"Apa perasaan nak kahwin ni?"
"Lama dah ke kenal dengan tunang?" 
"Eh lamanya couple, kenapa baru sekarang nak kahwin. Kan dah lama kerja"

Ye. Soalan last tu macam high level busy body type punya orang tapi aku curious. Couple dari zaman belajar, dah kerja lama tapi kenapa sekarang baru nak kahwin? By the way, kawan aku tu lelaki dan umur linkungan 26 tahun.

Then he say something. 

"Perempuan ni, even umur 23 tahun tapi bila kawan-kawan dah start tunang, start kahwin. Mula rasa diri tu dah tua sangat, pastu ajak kahwin. Tunang aku dulu macam tu la. Tapi aku bagitahu je dia. Aku pun ada matlamat hidup aku, nak ada rumah, kereta, simpanan aku sendiri. Baru boleh kahwin." 

Ha. Satu tamparan hebat kena kat muka aku. 

Jadi, aku dah buat kesimpulan. Perempuan dengan fakta; 9 nafsu dan 1 akal. Lelaki dengan fakta; 9 akal dan 1 nafsu. Kita perempuan ni bertindak mengikut perasaan dan nafsu. Bila orang lain ada sesuatu, kita terdorong nak juga tanpa fikir panjang. Kita tengok kawan nak kahwin, kita pun nak kahwin. Kita tak fikir macam mana perasaan orang yang kita ajak kahwin tu. Ada duit ke tidak? Sedia ke tidak? Apa yang kita tahu, kita NAK. 

Lelaki. mengambil keputusan untuk bertanggungjawab sepenuhnya kepada seorang perempuan dari segi dosa pahala, makan pakai, perhatian kasih sayang, sakit pening badan dan segalanya bukan senang. Belum kahwin dah pening pasal hantaran perkahwinan yang tak masuk akal, belum tambah perkara-perkara yang tak terjangka dek akal akan jadi bila dah hidup sekali nanti. Dan semestinya mereka ingin beri yang terbaik kepada bakal teman sehidup semati bersama mereka. Biar menjadi "imam" yang betul-betul sempurna untuk pandu kehidupan dunia yang indah untuk mencapai kebahagian akhirat yang kekal abadi. Tak kira dari segi kepuasan zahir atau batin.

So, girls. Jangan bermasam muka kalau boyfriend korang macam tak berminat kalau cakap pasal kahwin. Maybe he is not ready yet to bear a lot of responsible. In sha Allah hari yang dinanti tu akan tiba. Prepare yourself to be a good wife and mother in the future.




1 comment:

najihahfara said...

In syaa Allah ada rezeki kawin lah nanti. kumpul aset banyak2 dulu kan