07 May 2011

Buat Template Belog Yang Comel

Assalammualaikum dan selamat sejahtera




Ada yang tanya macam mana nak buat template belog macam belog Anis Adila Aris.
Meh sini aku nak ajar, senang beno...



bukak macam biasa la, dashboard ---> design ---> template designer

nanti korang akan nampak benda macam ni ye.
Korang pilih la template yang korang suka tapi kalau nak macam aku ni, pilih aje yang simpleYang aku bulatkan tu, template yang aku pakai untuk belog ni la

background ni korang tekan kat tempat aku bulat besar tu.
Kat situ dia dah sediakan banyak background, korang boleh pilih aje tapi kalau korang dah ada background sendiri, korang boleh upload je. ( bahagian atas sekali)
Kalau gambar korang tu jenis macam kecik, buat la tile nanti jadi
 macam background belog aku ni. Letak gambar korang pun boleh jugak :)


Adjust width ni untuk ubah kelebaran belog korang. Kalau suka tempat entry ni beso gedabak macam aku ni, buat la size paling besar. kalau suka sidebar kecik, buat la kecik.
Jangan risau, nanti dia tunjuk contoh kat bawah setting tu.

Yang ni pun boleh pilih ikut suka korang.
nak ada satu sidebar ke, dua sidebar ke.


Yang ni pun ikut korang sendiri nak ubah macam mana tulisan belog korang.
Korang godek-godek la. Nanti dia akan tunjuk contoh kat bawah tu.

Lepas dah siap tu, preview dulu, kalau dah berkenan di hati boleh la save terus. Kalau nak tambah benda-benda ngarut dalam belog, korang pergi la kat belog yang ada tutorial buat benda alah tu. Aku ni tak reti, reti copy paste je orang tunjuk. Kalau ada pape tak puas ati, tanya terus ye.                        Selamat mencuba :)

9 comments:

clah said...

ngeh ngeh. dah tau. yeay!

RaraPuing said...

nice tuto eyaaah :)

NaNaSaHiR DaTaNg KoMeN.. said...

tq...

Anis Adila Aris said...
This comment has been removed by the author.
Anis Adila Aris said...

clah

khas untuk clah :)

Anis Adila Aris said...

RaraPuing

pakai buat je tu, tq dear :)

Anis Adila Aris said...

NaNaSaHiR DaTaNg KoMeN..

welcome :)

FatimahZahra said...

hmm kalau taknak gambar tu tile macam mana ? kena bagi size dia besar ye ?

Anis Adila Aris said...

FatimahZahra

buat la don't tile, pastu tengok pecah tak gambar,,
kalau x, ok je...
kalau pecah, kena besarkan gmbar la..