Permainan Dulu-Dulu 1

Aku ni tinggal kat kampung Lubok Kawah, nama unik kan??
Dulu hingga sekarang ni aku tinggal kat rumah atuk dan wan dengan mak dan adik beradik aku.
Ayah aku selalu kerja pindah-pindah.


Dulu waktu kecik-kecik, macam-macam game ada nak wat main tapi tak ade lah macam budak-budak sekarang. Main PS2 la, main game dalam komputer dan macam-macam lagi.
Zaman aku dulu, permainan bermusim tau, contohnya kalau dalam waktu tu main daun terup mini uh, dalam sebulan pastu tukar permainan lain lak tapi ada permainan yang tak ikut musim. Kita boleh main bila-bila je..


Main tuju selipar

Permainan memang top la sampai aku tingkatan 2. Dulu-dulu waktu tingkatan satu, aku sekolah petang.. Pagi-pagi lepas perhimpunan asrama kena riadah. Jadi, permainan ni la kami main. Kami rembat la selipar-selipar akak-akak yang sekolah sesi pagi nak buat main. Pilih selipar nak buat pukul orang tu memang yang besar-besar, bila tuju kat pihak lawan biar sampai berbirat badan orang tu. Waktu tu memang semangat la nak main. Sampai tercabut-cabut tudung.haha




Main Lompat Getah

Permainan ni memang terbaik la, macam-macam skill kalau nak main.Permainan ni start dari paras bawah kaki sampai la kepala. Kat kaki tu memang kacang je nak lompat tapi bila dah sampai pinggang tu memang tak lah kan. Jadi, waktu tu la boleh guna gunting la, kaki panjang la. Bila nak main ni, pilih kawan-kawan yang tinggi je sebab senang menang. Aku lak bila nak main ni, nak pakai seluar track yang berbunyi uh, bila lompat uh sedap je dengar bunyi seluar ikut rentak kita lompat.haha..



Batu Seremban

Ini lagi satu permainan bila aku kebosanan. Kutip batu kat tanah , pastu ajak kawan-kawan main batu seremban. Aku tak ade lah pandai mana game ni, tapi kalau main dengan orang yang pakar uh, memang berjanggut la nak tunggu turn aku. Pastu aku tak reti bila nak timbang batu tu, jadi dapat sikit je la mata.   Dulu-dulu aku main guna batu je, tapi orang sekarang ni dah buat cantik-cantik guna kain perca, dalam tu letak beras ke, pasir ke. Aku pernah nak buat tapi kena marah dengan mak aku.

Main tutup botol

permainan ni lebih kurang dengan batu seremban tapi yang lain nya kita jentik penutup botol ni.
Dulu kan botol-botol air gas guna botol kaca, so penutup dia kita buat main. Macam-macam skill jemtik ada nak menang dan seperti biasa aku takde lah pandai sangat permainan ni.



4 taking off list:

nabila faryzza said...

taksuka main penutup botol. sakit kuku. rosak kuku i taw! ahkz! siyes sakit weyh! selalu kte tolak je pakai jari. haha :D

Anis Adila Aris said...

ko nie tak habis-habis dengan kuku kan..haha

nabila faryzza said...

haha! ops! takperasan TERcerita pasal kuku disini. bhaha :D

ciEk NiENa said...

teringat plak zaman kanak-kanak dulu.. HUHU.. selalu kena marah dengan mama sebab balek lewat.. HIHI