06 September 2010

Aku Nak Kahwin


Gatal gamaknye Anis Adila aris ni nak kahwin, kecik lagi dah gatal.
Kecik??? Umur aku dah 19 sekarang, masih kecik lagi ke. Kalau zaman wan atuk aku dulu dah boleh sorang anak pun.
Nak tengok syarat-syarat untuk bakal isteri
  • Islam
  • Perempuan yang tertentu
  • Bukan perempuan mahram dengan bakal suami
  • Bukan seorang khunsa
  • Bukan dalam ihram haji atau umrah
  • Tidak dalam idah
  • Bukan isteri orang



Tengok dalam senarai. memang aku dah layak nak kahwin tapi orang zaman sekarang tengok syarat ni

  • Mendapat segulung ijazah
  • Sudah Bekerja
  • Bakal suami hendaklah mempunyai simpanan RM 10000 +++ ( boleh letak hantaran mahal-mahal)
  • Berumur 23++ ( orang tak cakap kahwin awal)
  • kena banyak duit (nak buat kenduri meriah)
  • Pandai Masak
  • Pandai Kemas Rumah
  • Boleh jaga anak
Sebab tu la ramai sangat orang melakukan dosa besar di luar sana.. Ikutkan perkahwinan adalah salah satu cara nak mengelakkan maksiat tetapi jika kita kahwin awal, alamatnya heboh la 1 kampung bawak cerita. Macam-macam fitnah lak timbul.
Bilalah pemikiran orang ni nak berubah.


No comments: