13 May 2010

Pantang Larang Orang Dulu-Dulu

Korang semua perasan tak, selalu orang-orang tua ni ada banyak pantang larang tetapi di sebalik pantang larang tersebut ada kebaikan tertentu. Antara contoh pantang larang yang selalu kita dengar.

*Anak dara tak baik menyanyi semasa memasak nanti dapat suami tua.
Sebenarnya tak elok kalau menyanyi-nyanyi sambil memasak, nanti ada lak perisa tambahan dalam masakan.

*Tak boleh duduk atas bantal, nanti tumbuh bisul di punggung.
Kan tak elok benda yang sepatutnya diletakkan di kepala di letakkan kat punggung.

*Anak dara tak baik duduk di pintu rumah, nanati tak ada yang datang meminag.
Tak manis kalau dilihat oleh orang kalau anak dara duk termenung kat pintu.

*Jangan makan makanan di dalam kuali, nanati mak mertua benci.
Bukan ke tak senonoh kalau orang nampak makan dalam kuali. Nanti oarang kata ape la plak.

*Tak baik menyapu malam-malam, nanti tak masuk rezeki.
Orang kemas rumah pagi-pagi buta, kita malam-malam baru nak mengemas. Nanti orang kita malas pulak.

Macam-macam lagi larangan orang-orang tua nie, larangan mereka ini untuk kebaikan golongan muda juga. Jadi kalau benda dilarang tu janagn la buat, demi kebahagian masa depan bersama. >_<



6 comments:

sekamar rindu said...

salam...

memang petua dulu2 bagus semua....hehe

kembatolo™ said...

kalo petua tak bagi potong kuku malam lak cane?ngaa~

sophie said...

Semua petua tu ada isi tersirat sebenarnya.

anis aris said...

x bagi potong kuku takut terpotong jari lak nanti..

muhamad zairi bin marzuki said...

nak tambah cikit...org tua2 xbagi hala kan jari tunjuk pelangi..kata dorg nanti jari kudungla..sebenarnyer kalo dipikirkan nak twu kenaper..??coz pelangi akan muncul masa hujan panas rintik2,kan xelok untuk kesihatan..kalo nak tunjuk pelangi mesti akn ke luar n akan kene ujan..hehe..

Anis Adila Aris said...

haha..
betol..btw..thankz coment...